Kro$$fire’s Blog

Decembrie 24, 2007

Religia pentru cei mici…

Filed under: Social, Cultural, Politic — krossfire @ 2:58 pm
Tags: , ,

Acum ceva vreme scriam cu spor despre frica pe care religiile organizate tin sa o instituie printre credinciosi , despre cum aceasta frica a ajutat in Evul Mediu si despre cum Biserica practica un PR ceresc destul de depasit.

Voi lasa pentru o perioada abordarea critica a religiei in favoarea unei intrebari simple pe care cineva mi-a pus-o acum un an, cand cu foc combateam educatia religioasa : Ti-ai boteza copilul in spiritul religiei crestine ?

Raspunsul este DA! Nu numai ca l-as boteza, dar eu insumi i-as lua cateva carti ortodoxe : o carte de pilde, o mica Biblie si celebra ”Puterea unui copil”.

La fraza asta cititorii au probabil o reactie de gen ”Huh ?”. Urmeaza explicatia : Personal, nu cred ca un copil , pana in 14 ani (daca ar fi sa analizam o serie de noi studii psihologice) poate intelege conceptul de morala (sau studiul ei, etica) la nivelul la care l-as putea intelege eu acum. De asemenea, mi se pare inutil sa explici unui pustiulache ce inseamna libertatea si ce inseamna sa fii privat cu-adevarat de ea (inchisorile). Sistemul legislativ-normativ este oricum greu de inteles si pentru cei care l-au pus pe picioare. Cel mai bine este sa-i arati unu copil un sistem simplu moral, bazat pe exemplu, cu povestiri frumoase pe care sa le inteleaga si in principal axat pe mecanismul ”cauza-efect”.

Copilaria mea timpurie a stat sub semnul unei ortodoxii destul de convingatoare. Nu cred ca am fost singurul, nu m-a fortat nimeni si nu regret nimic. Pana la urma, cum zicea si radugo , crestinismul este un sistem filosofic extrem de bine rafinat si pus la punct.Ca orice sistem, are hibele lui (desi este de departe peste multe din aberatiile lansate de pretinsi filosofi). Este mult mai usor sa-l accepti sau sa-l ignori decat sa te chinui sa le demonstrezi celorlalti ca nu au dreptate.

Probabil , pe la 14-18 ani , viitorul meu pustiulache o sa zica pas la crestinism. Daca e indeajuns de matur si dupa ce trece de perioada de rebeliune adolescentina o sa-l las sa-si aleaga ce religie il face sa se simta bine , cu simpla conditie sa nu fie un cult imbecil care sustine ca detine adevarul absolut in detrimentul vietii personale. Atunci omul simte nevoia de incluziune si ar fi de datoria mea sa-l orientez spre activitati mai pasnice. Oricum, daca la 18 ani vrea sa fie budist, ma duc eu sa-i fac actele.

Daca ar fi sa ma judec pe mine, as zice ca am ajuns la punctul in care spiritual ma redresez prin ceva ce seamana a crestinism dar mai imprumuta si din alte religii fara a recunoaste vreo carte sfanta, doar o entitate superioara. Evident, lui n-o sa-i spun asta…el o sa creada in ”Doamne Doamne din Biblie”.

Prin botez inteleg botez in sens simbolic, formal. Nu sustin ca trebuie sa impuiezi capul celui mic cu ”taina botezului”. O va cerceta daca doreste.

Ca un tag, merge mai departe la cine ar chef sa-l preia, indiferent daca se afla sau nu in blogrollul meu : V-ati boteza copilul in religia din care faceti parte ?

P.S : Colindele astea m-au adus la exasperare, la fel si folkistii reciclati in frunte cu Hrusca dar pentru ca tot e in ajunul zilei de maxima indopaciune, Craciun X tuturor ! Prin X intelegem : Fericit, Religios, Metalist, Brutal, Imbelsugat, Cald, Erotic….

P.S 2 : Din nu stiu ce motiv, ”Incoming Links” nu imi mai afiseaza nimic nou de pe la inceputul lui noiembrie desi s-au facut destule referinte la mine. Daca vreti sa-mi atrageti atentia asupra a ceva fain scris de voi sau asupra unui post legat de un subiect discutat aici, lasati un comentariu sau dati un pingback random🙂

21 comentarii »

  1. Foarte grea tema, mai ales că eu şi religia avem o problemă serioasă. Nu ştiu dacă aş reacţiona ca tine, sincer. Habar nu am. Spui foarte bine, este puţin probabil ca până la o anumită vârstă să-şi poată aranja singur o reprezentare, dar mă tem că, oferindu-i instrumentele necesare, aş putea să-l forţez să aibă una. În fond, ceea ce vine de la cei mai mari, mai ales dacă este vorba de părinţi, este bun, nu? Sau cel puţin acesta este cel mai posibil scenariu, ducând totul la simplism.
    Grea decizie. Nu aş vrea să greşesc. Am senzaţia că ar fi o greşeală mult mai mare decât altele.

    Comentariu de DeMaio — Decembrie 24, 2007 @ 4:52 pm | Răspunde

  2. Oh my, oh my. E o intrebare frumoasă (ca să zic aşa) şi o să îţi răspund pe blog (îmi fac timp în seara asta)pentru că de multe ori mi s-a atras atenţia că evit orice subiect legat de religii (pe blog, nu în viaţa personală).

    Comentariu de Lieserl — Decembrie 24, 2007 @ 6:26 pm | Răspunde

  3. […] fi sau a nu fi creştin Kro$$fire : Ti-ai boteza copilul in spiritul religiei crestine […]

    Pingback de A fi sau a nu fi creştin « Lieserl — Decembrie 24, 2007 @ 7:34 pm | Răspunde

  4. Merci de raspuns.

    Demaio : Da , ai dreptate cu ”ceea ce vine de la parinti”. E chiar dificila treaba din punctul asta de vedere.

    Comentariu de krossfire — Decembrie 24, 2007 @ 7:48 pm | Răspunde

  5. Nu ar fi. Materiale religioase am avut intotdeauna la indemana. De multe ori aduse de mama. Imi amintesc ca aveam in jur de sapte ani si mama era fericita pentru ca ma considera un om mult mai credincios decat ea. Acum nu sunt nici macar cat ea. Acum nu sunt de loc. Crescand am ajuns la varsta la care am putut gandi singura si la care mi-am ales singura drumul. Si am trecut prin perioade (clasa a III-a) in care plangeam gandindu-ma ca eu ma gandesc la inexistenta lucrurilor divine si ca ele poate exista.
    Mi se pare un lucru important si necesar sa ai informatia ca sa poti sa alegi. Important e sa stii cum sa prezinti lucrurile, fara sa faci excese, sa fii moderat si sa il lasi pe copil sa aleaga.

    Comentariu de Lieserl — Decembrie 24, 2007 @ 7:59 pm | Răspunde

  6. Da, dar in copilarie au nevoie de un punct de sprijin si nu cred ca Nietzsche & Co il poate oferi.

    Comentariu de krossfire — Decembrie 24, 2007 @ 8:00 pm | Răspunde

  7. Ţi-aş răspunde, dar… care religie?!

    Comentariu de Stelian-Mihai Grădinariu — Decembrie 24, 2007 @ 10:22 pm | Răspunde

  8. Eu o sa-ti raspund… insa problema e ca inca nu sunt botezat…
    Parintii mei sunt destul de credinciosi, dar nu m-au botezat… nu m-au obligat sa merg la biserica, nu mi-au zis nici macar sa fiu cuminte, respectuos sau mai stiu eu cum. Totusi mi-au dat un exemplu in asa fel incat ma simteam jenat sa le spun uneori ca eu nu vreau sa merg la biserica (apropo, biserica insemnand orice cult crestin) sau sa ma apuc sa beau ori sa fac altceva… Si acum ma simt prost sa fac lucrurile mentionate…
    Mie-mi place serviciul religios de la protestanti, sau neoprotestanti…chiar si de la catolici. In religia ortodoxa nu suport multe si am luat in deradere multe din ea, dar anul asta, mai precis acum cateva zile m-am botezat pentru prima data-n viata mea si chiar am avut o senzatie aparte, o senzatie ce n-am mai traito pana atunci….
    Eu poate pe viitor voi merge la o biserica catolica, protestanta sau neoprotestanta, dar lunar ma voi spovedi la o biserica ortodoxa….
    Cat despre copiii mei… as incerca dac-as putea sa aplic aceasi strategie ca cea a parintilor mei.

    Comentariu de Ion — Decembrie 24, 2007 @ 11:13 pm | Răspunde

  9. *am zis m-am botezat pentru prima data-n viata mea. Vroiam sa spun ca m-am spovedit… daca se poate numi asa, cu toate ca l-am mintit pe parinte si nu i-am zis mai nici un pacat tot am simtit ceva aparte.

    Comentariu de Ion — Decembrie 24, 2007 @ 11:15 pm | Răspunde

  10. Krossfire, inca o problema.
    De ce sa botezam copiii de mici? De ce sa decidem noi pentru ei? Il duci la biserica, ii spui toate variantele si cand stie diferenta dintre bine si rau o sa aleaga el singur. Cred ca dintre relgile crestine doar religia ortodoxa face greseala asta. La catolici se da mirul pe la 15-16 ani si abia atunci e validat botezul (sper sa nu gresesc)

    Comentariu de Ion — Decembrie 24, 2007 @ 11:18 pm | Răspunde

  11. Pentru ca degeaba-l botezi daca o sa ajunga la 12-15 ani si-o sa-l doara fix in basca de botezul primit si de religie fiinda el oricum habar n-avea ce i s-a-ntamplat cand era mic.

    Comentariu de Ion — Decembrie 24, 2007 @ 11:21 pm | Răspunde

  12. Ma refeream la botez ca la ceva simbolic, o formalitate. Nu am de cand sa impuiez capul nicicui cu ”taina botezului”. Daca ii place, o va cerceta si singur.

    Comentariu de krossfire — Decembrie 25, 2007 @ 6:27 am | Răspunde

  13. Stelian : Inventeaza una😛

    Comentariu de krossfire — Decembrie 25, 2007 @ 6:28 am | Răspunde

  14. „cu simpla conditie sa nu fie un cult imbecil care sustine ca detine adevarul absolut
    Hm, asta exclude 90% din religiile existente, mai ales cele mari.
    G.

    Comentariu de Geo Atreides — Decembrie 25, 2007 @ 8:15 am | Răspunde

  15. Am schimbat cu ”in detrimentul vietii personale”. Sunt culte care-ti interzic orice alta activitate cu exceptia preamaririi divinitatii.

    Comentariu de krossfire — Decembrie 25, 2007 @ 10:04 am | Răspunde

  16. Eu mi-aş creşte copiii în religia mea… Pentru că ştiu cazuri în care aşa au păţit iar mai apoi, când au început să-şi pună ei mai multe întrebări, şi-au dat seama că nu religia aceea li se potriveşte. Şi au schimbat-o. Foarte bine, nimic împotrivă… Însă ei să hotărască asta, mai târziu, când au habar de ce fac. Până atunci îî voi boteza şi vor petrece la fel ca restul familiei.

    Comentariu de Dida — Decembrie 25, 2007 @ 3:38 pm | Răspunde

  17. Yup ,that’s my point also🙂

    Comentariu de krossfire — Decembrie 25, 2007 @ 3:42 pm | Răspunde

  18. Eu cred ca un copil e in stare sa inteleaga morala si de pe la 4 ani.Cunosc cateva situatii de copii cu care se vorbea de mici ca si cu maturii, si au ajuns de mici sa inteleaga lucruri profunde, seriose, etice si sa-si puna intrebari uimitoare.

    Comentariu de ihtys — Decembrie 25, 2007 @ 9:18 pm | Răspunde

  19. il voi boteza in religia mea, ateu😀

    Comentariu de prowler — Decembrie 31, 2007 @ 7:29 pm | Răspunde

  20. […] Teoriei Evolutioniste din manualele scoale. Desi as fi poate tentat sa-mi educ viitorul copil in spirit crestin in primii 12-14 de viata (ii dau un sistem de valori concret – ulterior va decide singur ce sistem […]

    Pingback de Krossfire’s Blog » Despre zei si atei — Octombrie 16, 2008 @ 4:29 pm | Răspunde

  21. […] “Desi as fi poate tentat sa-mi educ viitorul copil in spirit crestin in primii 12-14 de viata (ii dau un sistem de valori concret – ulterior va decide singur ce sistem […]

    Pingback de Opinii mai mult sau mai putin religioase « Cronica pasarii arc — Ianuarie 4, 2009 @ 5:21 pm | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

