Kro$$fire’s Blog

noiembrie 23, 2007

Ce votam…sau nu ?

Filed under: Social, Cultural, Politic — krossfire @ 6:14 pm
Tags: , ,

Faptul ca romanii vor merge in numar minuscul la vot (15-20%) este un fapt stiut. Faptul ca romanii habar n-au ce voteaza, este iar un fapt stiut.M-am decis in seara asta sa fac si eu putin pe ”ala cu spirit civic” (implicat fiind in politica, in ultimele trei luni) si sa explic in mare cam despre ce este vorba, si mai ales, ce si de ce voi vota.

1.Alegerile europarlamentare

Pragul pe care un partid trebuie sa-l atinga pentru a trimite minim 2 reprezentanti la Bruxelles este 5%. Nu au 5%, nu au europarlamentari.

a.Miza aparenta : Trimiterea a cat mai multi reprezentanti din partea unui partid in Parlamentul European. Nu foarte multi stiu ca Parlamentul European are doar putere codecizionala in domeniul legislativ si bugetar. El nu poate lua decizii cu influenta reala fara ratificarea Consiliului. Desi poate amenda activitatea Comisiei Europene, cel din urma este organismul cu putere reala in UE, nu Parlamentul European. Faptul ca noi vom trimite un numar de reprezentanti de la diverse partide intr-o instanta cu puteri limitate va avea un impact minor asupra conditiilor de viata sau asupra politicilor sociale si economice din Romania. Cel mult, prin comportamentul lor, ”europarlamentarii” pot sa ne mai adauge sau scada cateva puncte de imagine. Daca ar fi toti parte din acelasi grup european si ar reprezenta interesele unui grup european, am vorbi de o reala putere a reprezentantilor nostri in PE. De-aici deducem ca oamenii care stiu ce voteaza, nu vor vota sau vor vota din sustinere pentru un anumit partid. Restul voteaza din cu totul alte motive…

b.Miza reala : Imaginea pe plan local a partidelor care vor trimite reprezentanti. Daca s-au laudat 3 luni cu euroobservatorii, inchipuiti-va ce o sa se mai laude cu europarlamentarii !

Faptul ca Traian Basescu a impus referendumul in aceeasi zi, i-a indus pe foarte multi in eroare. Teoretic, la Bruxelles ar trebui trimisi oameni, nu partide.

Partidele care au participat si ce campanii au desfasurat :

-PD : Campania lor a promovat obsesiv referendumul, desi in faza initiala reusise sa primeasca doua amenzi pentru practicile neconventionale folosite. Bazata pe ideea unei promotii noi de politicieni, al caror diriginte, Traian Basescu , este ocupat cu referendumul, campania lor nu avut nici pe de parte agresivitatea asteptata. De ce ? Pentru ca PD stie cat de putin conteaza in realitate Parlamentul European , pentru ca referendumul le-ar aduce mult mai multa influenta si pentru ca oricum ar da-o, ei au deja 30% din voturi asigurate (adica 12 reprezentanti). Sa comentez acum moralitatea unor oameni de pe lista lor, in mare majoritate anonimi , ar fi putin aiurea. Mesajul lor : ”Dirigintele este ocupat cu referendumul…”.

-PLD : Campania lor se bazeaza pe un singur om si prim candidat – Teodor Stolojan. Sloganul lor este centrat pe acelasi Stolojan ”Il meriti pe cel mai bun”. Un partid mic, dar grasut in procente (deja se anunta vreo 6% pentru ei), PLD a fost conceput mai mult ca un partid care sa preia electoratul PNL dupa ce PD-ul il va ingropa.

-PNL : In afara de Renate Weber, pe care , vorba unui amic, ”o mai stia lumea”, PNL a decis sa mearga la inaintare cu rezervele din linia 5, cum pe oamenii mai vizibili i-a zburat Tariceanu din partid. Sloganul lor ”EU promovez Romania”, nu numai ca foloseste la limita legalitatii stelutele UE, dar prin repetarea agresiva si prin bannere au reusit sa irite cativa alegatori. Chiar in aceste conditii, PNL poate fi marea surpriza a referendumului prin faptul ca reusit sa atraga atentia si ca are garantati patru europarlamentari in ciuda loviturilor de imagine din ultima vreme.

-PSD : Vin cu o lista ceva mai vizibila (Adrian Severin inca mai spune ceva unora) insa cu un mesaj banal si lipsit de vlaga : ”Pentru o Romania puternica”. PSD a ramas cu electoratul rural, si acolo si pedaleaza cu a lor campanie. Pentru cine cunoaste, in zonele rurale PSD a lansat afise special adaptate (maini cu grau, tarani fericiti..etc) pentru ultimele lor fiefuri de electorat. Si ei vor trimite oameni in Parlamentul European, cel putin 2, cel mult 6.

-PRM : Campania lor a fost practic inexistenta. A vazut cineva bannere PRM cu exceptia prostiilor cu ”PRM la guvernare, mafia la inchisoare” ? Sa intelegem ca asta este mesajul lor pentru europarlamentare ? Singura explicatie logica ar fi ca grupul de extrema dreapta infiintat de PRM si de alte cateva partide din Europa s-a dizolvat de curand si ca PRM nu este bine privit de Partidul Popular European, actualmente cel mai numeros grup parlamentar european. Oricum, miza lor nu este UE, desi exista foarte multe sanse ca ei sa aiba peste 5% si sa-si trimita doi oameni (printre care si fostul delegat pentru PE, Eugen Mihaiescu) in Parlamentul European.

-UDMR : Au facut greseala de a lansa un mesaj pur etnic la europarlamentare, desi se stia ca o parte deloc nesemnificativa din electoratul maghiar nu le sustine decizia. Blogul lor este in maghiara iar candidatul Gyorgy Frunda isi tine discursurile in maghiara. Sansele lor sunt si mai mici datorita sustinerii nesperate de care se bucura episcopul Laszlo Tokes. Nu cred ca vor intocmi 5%.

-PNTCD : La fel ca si UDMR, PNTCD face parte din Partidul Popular European. Desi primii doi candidati (fostul ministru Alexandru Herlea si tanarul Radu Munteanu) sunt destul de pregatiti si desi au avut o campanie destul de bine gandita , au foarte putine sanse sa ia acel salvator 5%. Sloganul lor ”Raman roman in Europa” a fost insotit si de bannere in care candidatii erau incaltati in costum si opinci, bannere care au fost ironic primite. Daca ar fi ceva mai populat partidul, ar avea mai multe sanse.

-PIN : Partidul Inititativa Nationala incepuse destul de bine campania, distantandu-se de MISA de care Cozmin Gusa s-a apropiat destul de mult. Ulterior, prin actiuni precum inundare cu mailuri idioate a unor oficial italieni, promovarea unor candidati de care nu au auzit nici familiile lor (exceptie Lavinia Sandru) si abordare sloganului ”Voteaza PIN, voteaza ursul carpatin” i-a facut si mai putin credibili decat erau in prima faza.

-PNG : Aici apare reala problema…la ei, nu la noi. Cu totii ne asteptam la un slogan precum ”In slujba Crucii si a Neamului Romanesc” dar nu si la candidatura lui Gigi Becali. De ce spun asta ? Pentru ca daca Becali ajunge in Parlamentul European (si are multe sanse sa ajunga, deja are in jur de 6%) el va fi obligat sa demisioneze din functia de presedinte PNG. Ce se mai fac restul de 20 de membri ? Dar clubul Steaua ? Probabil Gigi va trimite pe altcineva sa-i tina locul in UE insa promovarea bazata exclusiv pe imaginea lui Becali si o eventuala dezamagire a electoratului nu va prinde bine PNG.

-Partidul Conservator : ”Ofensiva tinerilor” este ceea ce incearca PC sa ofere din perspectiva sa de partid muribund. Faptul ca pe lista PC (desi pe un loc mai putin important) se afla Mihai Leu si ca figura principala din bannere este tot acelasi Mihai Leu ar trebui sa ne ingrijoreze. Vrem ca un fost pugilist, simpatic la figura dar limitat intelectual sa ajunga in Parlamentul European ?

-Partidul Verde : ”Chiar si-atunci cand nimeni nu crede….Partidul Verde !” – cam asa suna melodia din spotul de campanie PV. Faptul ca primul om de pe lista nici macar nu este cetatean roman si ca aparitiile si campania lor au un iz de campanie studenteasca nu mai mira pe nimeni. Sansele lor sunt minimale, daca nu inexistente.

-Partida Romilor : Desi au scos la inaintare cativa oameni mai spalati, PR nu au sanse sa se afirme in vreun fel pentru ca partidul lor nu este chiar un partid si pentru ca ”Partida Romilor Pro Europa” nu este chiar un slogan.

-Partidul Alianta Socialista : Format din fosti membri PSD , FSN, etc…Partidul Alianta Socialista ne indeamna sa ”iubim Romania” sub conducerea valceanului Constantin Rotaru. Prescurtarea numelui partidului spune tot : PAS !

-Independentul Laszlo Tokes : Mai moderat decat ”fratii” de la UDMR, Tokes a strans prin propriile-i puteri in jur de 2-3% din voturile de pana acum. Acest lucru este de aplaudat si remarcat.

Veti gasi o parte din spoturile pentru europarlamentare pe YouTube insa multe partide nici macar spoturi nu s-au obosit sa-si faca. Asta este o dovada a importantei acordate alegerilor.

2.Referendumul

Aici miza este ceva mai mare si alegerea mai simpla : ”Da” sau ”Nu”. ”Da”, pentru sistemul de alageri uninominale propus de Basescu, ”Nu”, pentru o reexaminare si o eventuala impunere a sistemului propus de Guvern. Referendumul are si o prezenta estimata la vot de peste 40% (55% se estimase initial, desi multi analisti electorali sunt pesimisti si se asteapta la un crash total al prezentei la vot din cauza lipsesi de informare) !

Prin ce se deosebesc cele doua sisteme ?

Sistemul actual de vot este bazat pe o reprezentare proportionata in Parlament, pe baza unor liste intocmite de partide. Astfel ca , fiecare judet este reprezentat in mod egal in Parlament, partidele putand propune mai multi candidati in judetele unde au o majoritate. Smecheria asta incurajeaza traseismul politic si oportunismul. Practic cetatenii dau votul listei unui partid, iar daca acesta primeste indeajuns de multe voturi isi trimite toata cohorta de reprezentanti in Parlament. Votul uninominal, este, asa cum spune si numele, un sistem de vot in care cetatenii pot vota numai un singur candidat pentru Parlament, fie ca apartine unui mare partid sau nu. Sistemul se foloseste in foarte multe tari, mai mult sau mai putin democratice. Marele sau dezavantaj, neglijand avantajul unei alegeri mai riguroase, este ca marile partide pot atrage candidatii independenti creeandu-si o majoritate in Parlament

-Varianta ”Basescu” : Varianta ”dirigintelui” sustine ca un candidat, indiferent de statutul sau, care are minim 51% din voturi va intra automat in Parlament, fara un tur de scrutin suplimentar. Desi asta elimina complicatiile si da putere votului uninominal, reuseste intr-o oarecare masura sa incurajeze manifestarile dictatoriale. Faptul ca presedintele a fortat uninominalul in aceeasi zi cu europarlamentarele, pentru a atrage mai mult electorat la vot, i-a facut pe unii sa se gandeasca la o ”dictatura de catifea”. La asta adaugat si faptul ca in tarile in care se mai foloseste votul unominal absolut (intr-o forma similara, dar nu identica celei propuse de presedinte) sistemul de guvernare este dictatura.

-Varianta Guvern : Varianta aprobata si de Asociatia Pro Democratia este ceva mai ”soft” insa destul de neclara doctrinar si cam putin reformatoare. Astfel, in varianta 2 de vot uninominal , daca un candidat nu reprezinta un partid politic , el va trebui sa obtina 51% din procente pentru a fi eligibil pentru Parlament insa daca el este afiliat unui partid, ii vor trebui numai 30% din voturi. Asta ii impiedica pe cei mai putin oportunisti sa acceada la un loc in Parlament. La nivel dezvoltat, a doua varianta de ”alegeri uninominale” este un melanj intre sistemul actual si cel folosit in Europa.

Ce votez eu ?

-Voi vota DA pentru referendum pentru ca sustin dictatura baseciana (makes devlish faces) si pentru ca, desi imi e cam antipatic Base, pe ceilalti nu-i suport de nicio culoare. Poate vom ajunge in sfarsit la o situatie gen : PD vs. Coalitie formata din restul de partide, adica la un sistem democratic functional cu numai doua mari forte politice. UE nu va permite instalarea acelei ”dictaturi de catifea”.

-Cu partidele este putin mai greu. Probabil voi pune si eu ca restul turmei, stampila pe PD, ca tot se zvonea ca a lor candidata de pe locul 4 se ocupa cu striptease-ul prin tinerete. La un timp chiar ma gandeam sa votez PNT-ul, pentru ca le cunosc candidatii, dar cred ca voi vota Partida Romilor pentru ca ma enerveaza de mor…

P.S : Azi am auzit doi copii de 12-13 ani discutand in autobuz.M-a socat afirmatia unuia dintre ei. Copilasul povestea cum a maruntit el creta, a aranjat-o in liniute ”de parca era cocaina” si a strigat : Prima linie e pentru presa ! Sunt eu paranoic sau faptul ca un copil de 13 ani intuieste sistemul de functionare al tabloidelor e ciudat ?

51 comentarii »

  1. Eu nu votez decat la referendum. De ce? Pentru ca participantii la europarlamentare nu imi spun nimic si prefer sa nu votez daca nu imi doresc cu adevarat. 🙂

    Comentariu de Lieserl — noiembrie 23, 2007 @ 6:30 pm | Răspunde

  2. Nu, nu..voteaza Partida Romilor Pro Europa 😀

    Comentariu de krossfire — noiembrie 23, 2007 @ 6:36 pm | Răspunde

  3. mă îngrozeşte şi pe mine candidatura lui Mihai Leu, dar nu pentru că e un candidat „limitat intelectual” (nici Voiculescu nu stă prea bine din punctul ăsta de vedere), ci pentru că lumea profită de această limitare ca să-şi facă reclamă. e grav mai ales că e pe listele panaramelor de la PC.

    Comentariu de radugo — noiembrie 23, 2007 @ 6:58 pm | Răspunde

  4. Un bun articol…
    Am vazut ca ai spus ca esti implicat in politica. Poti sa dai mai multe detalii te rog?

    Comentariu de Ion — noiembrie 23, 2007 @ 7:15 pm | Răspunde

  5. Am facut PR-ul si am lucrat la campaniile a doua partide micute, nu spun care. A incepout sa ma intereseze domeniul, mai ales de cand am cunoscut ceva persoane care m-au pus in legatura cu alte persoane and so on…

    Comentariu de krossfire — noiembrie 23, 2007 @ 7:17 pm | Răspunde

  6. Fain… si eu trebuie sa incep sa ma implic, doar ca aici in Brasov e mai greu

    Comentariu de Ion — noiembrie 23, 2007 @ 7:37 pm | Răspunde

  7. Ahaa, aveam nevoie sa citesc asa ceva. Nu de alta, dar toata saptamana m-am simtit ca si cetateanul turmentat din „O scrisoare pierduta…” =)). Nici acum nu m-am lamurit pe deplin, dar macar mi-am format o idee cam cu ce se mananca referendumul asta.

    Comentariu de Clover Shaped Screwdriver — noiembrie 23, 2007 @ 8:46 pm | Răspunde

  8. Vorba cuiva : N-are importanta ce votam, ca tot de rahat o sa fie…dar oricum, sa fie 😀

    Comentariu de krossfire — noiembrie 23, 2007 @ 8:50 pm | Răspunde

  9. Nu văd legătura dintre votul uninominal şi dictatură. Văd în schimb legătura dintre alegerile pentru PE unde se votează partide şi referendumul care poate să schimbe situaţia şi să ne lase să votăm oameni.

    Comentariu de stefantalpalaru — noiembrie 23, 2007 @ 8:57 pm | Răspunde

  10. Ideea e ca PD-ul poate (a mai si facut-o) sa atraga multi candidati independenti pentru a-si asigura o majoritate pervers in Parlament si a lua genul ala de decizii ”in unanimitate”.

    Comentariu de krossfire — noiembrie 23, 2007 @ 8:58 pm | Răspunde

  11. vote me vote me vote me vote me
    Daca o sa ma votezi iti voi tot ceea ce nu vrei! sunt cel mai bun politician 😀

    Comentariu de Zeffy — noiembrie 23, 2007 @ 9:51 pm | Răspunde

  12. Ai să râzi, dar nu văd legătura între coalizarea aleşilor pentru a constitui o majoritate şi dictatură. Ce mi se pare nedemocratic e ca un partid de buzunar să dicteze politici tocmai pentru că nu există o majoritate stabilă. E ca şi cum 5% din populaţie ar şantaja restul pentru a-şi promulga propriile legi.

    Comentariu de stefantalpalaru — noiembrie 23, 2007 @ 9:54 pm | Răspunde

  13. Ce s-ar face cetatenii fara tine 😀 ?
    Despre politica eu zic pas, simpatiile mele sunt cunoscute. Cat despre cei doi copii… Macar au tras creta aia 😀 ? Ca atunci SIGUR realizau ca drogurile nu sunt bune… 😀

    Comentariu de Constantin — noiembrie 24, 2007 @ 3:06 am | Răspunde

  14. Cetatenii ar vota fara mine…asa poate din aia cativa care voiau sa voteze o sa existe o minoritate care o sa zica ”Uite bah, pana si asta zice ca nu e mare lucru…ia sa ma bucur eu de duminica mea..”

    Comentariu de krossfire — noiembrie 24, 2007 @ 5:49 am | Răspunde

  15. Stefan : Da, este intr-adevar o alta abordare…dar parca eu tot dictatura vreau 😀

    Comentariu de krossfire — noiembrie 24, 2007 @ 8:34 am | Răspunde

  16. ciudat ca votezi „da” pentru referendum. Stii, din vreo 9 tari in care scrutinul este uninominal (cica asa e corect „scrutin” si nu „vot”) vreo 6 sunt comuniste. Hmmmm I can’t help myself wondering? Do you really want that? Eu una nici nu ma duc sa votez. Vreau sa vad cate referendumuri mai organizeaza Base – ca e ca un copil rasfatat care o sa organizeze pana cand iese cum vrea el(desigur, pe banii nostri). Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca populatia e total pe din afara in legatura cu scrutinul uninominal. Am vazut de curand o emisiune unde erau invitati studenti de la SNSPA ca sa dezbata subiectul „votul uninominal” impreuna cu o profesoara de Drept Administrativ( D-na Vedinas), care e\ a fost ucenica lui Antonie Iorgovan (parintele Constitutiei si al Dreptului administrativ, care s-ar rasuci in mormant daca i-ar auzi pe studentii de la SNSPA care n-au deschis o carte de drept vreodata…judecand dupa cunostintele vaste despre scrutinul uninominal) – fie-i tarana usoara!

    Comentariu de anurim — noiembrie 24, 2007 @ 11:57 am | Răspunde

  17. Până una alta, eu nu votez la europrostoparlamentare… Cât despre refenrendum, aş vota un Da, cu toate că îl urăsc pe Băselu. O dictatură de catifea ar fi mai bună decât democraţia actuală, dar ca să fiu sincer, nu aş vrea să fie dictatura lui Băsexcu.

    Comentariu de lucianv — noiembrie 24, 2007 @ 12:37 pm | Răspunde

  18. Nu vota PD, dauneaza grav sanatatii >:)
    Eu la referendum votez NU, iar la partide PNL cred….cred….sper sa nu scap stampila pe la PNG de amorul artei [Becali-n Europa :)) ]

    Comentariu de Ion — noiembrie 24, 2007 @ 1:10 pm | Răspunde

  19. Votez şi eu tot ca tine, măi Krossfire.

    Comentariu de Stelian-Mihai Grădinariu — noiembrie 24, 2007 @ 2:37 pm | Răspunde

  20. Mey, eu nu votez ca nu am varsta.

    Comentariu de dadatroll — noiembrie 24, 2007 @ 3:45 pm | Răspunde

  21. Anurim : Iorgovan nu este un personaj de laudat. Faptul ca el si Adrian Paunescu sunt ”parintii Constitutiei” (Iorgovan dicta, Paunescu scria => si greselile de punctuatie) nu-l face un personaj mai demn sau mai putin corupt. Asta nu inseamna ca nu era informat politic sau versat in ale politicii, spre deosebire de multi din SNSPA, Unibuc sau orice alta institutie de invatamant superior romanesc.

    Lucianv : E o atitudine des intalnita. Cum spuneam – Cei care nu stiu ce voteaza dar si-au luat micul voteaza, iar cei care stiu se abtin. Restul care stiu si totusi voteaza ori o fac intr-un spirit lejer (vezi eu) ori chiar cred intr-o idee. Ei alcatuiec cam 0.2% din cei ce vor vota duminica

    Dadatroll : Asa, asa…evita raspunsul 😉

    Mihai : Macar o sa fim doi oameni la urnele alea 😉

    Comentariu de krossfire — noiembrie 24, 2007 @ 5:04 pm | Răspunde

  22. Nu stiu daca doar 0.2%, cred ca mai mult… undeva in jur de 10%
    De fapt depinde la ce te referi, la uninominal sau la parlamentare, pentru ca la uninominal e posibil sa ai dreptate

    Comentariu de Ion — noiembrie 24, 2007 @ 5:17 pm | Răspunde

  23. Eu vorbesc de totalul ca va vota in cunostinta de cauza 🙂

    Comentariu de krossfire — noiembrie 24, 2007 @ 5:27 pm | Răspunde

  24. Daca ma gandesc mai bine… cam ai dreptate. 90% din colegii mei habar n-au ce-i aia uninominal, iar majoritatea voteaza PD pentru ca „Base e cool”…

    Comentariu de Ion — noiembrie 24, 2007 @ 5:45 pm | Răspunde

  25. Eu unul nu sunt sigur că am să am curaj să mă duc la vot.
    Şi am, culmea, convingeri politice. Dar pe care scârbele astea au reuşit să mi le facă varză, şi nu o singură dată.

    Comentariu de DeMaio — noiembrie 24, 2007 @ 6:53 pm | Răspunde

  26. Aplauze pt perspectiva ta, ma mir ca ne potrivim in interpretrari politice.

    Eu plec de dimineata din oras si ajung seara, dar sper sa ajung sa votez Da pt votul uninominal.

    Comentariu de ihtys — noiembrie 24, 2007 @ 7:16 pm | Răspunde

  27. Deci suntem 3 !

    Comentariu de krossfire — noiembrie 24, 2007 @ 7:23 pm | Răspunde

  28. Hmm, desi credeam ca m-am obisnuit, tot ma mira ori de cate ori citesc ca spun unii de „dictatura lui Basescu”, ca il urasc pe Basescu. Domnilor care fie nu erati nascuti in perioada de dinainte de ’89, fie erati prea mici, fie aveati bunici ca nenea Olteanu de la deputati, vorbiti prostii! Puneti naibii mana pe dictionare si vedeti ce inseamna dictatura, macar ca sens gramatical. Apoi mai uitati-va un pic prin Coreea de Nord.

    Faptul ca sunt trusturi intregi de presa (ziare plus televiziuni) care au ca unic scop criticarea presedintelui (care are si de ce sa fie criticat in unele momente, si e bine sa fie criticat constant, dar cu motiv, ca asta inseamna democratie sanatoasa) inseamna ca e dictatura lui Basescu? Cum adica? Sau o sa imi spuneti ca el le tolereaza asa, sa dea bine la imagine.

    Sunt cumva ridicati abuziv de pe strada sau din casa adversarii politici si tinuti in arest fara judecata sau fara mandat? Li se inchid afacerile fara o decizie a justitiei? Sunt deportati „dusmanii poporului” in desert?

    Va place sa aruncati cuvinte mari, pentru ca e cool sa fii contra, sa urasti, sa ai sentimente puternice, sa negi tot, sa ignori realitatea.

    Ah, alta comparatie halucinanta: marea majoritate a statelor care au vot uninominal „pur” sunt dictaturi. Si de asta, la noi nu trebuie sa se schimbe nimic, ca e perfect asa! Va plangeti de actuala clasa politica, dar nu cumva sa se schimbe modul de alegere, pentru ca e propus de Basescu.

    E US dictatura? Pentru ca aici se alege aproape orice, de la senatori si reprezentanti in congress pana la guvernatori, procurori-sef, primari, consilieri, sef serviciu financiar al orasului etc. Aici cand se voteaza e ditai lista de candidati. Mai mult, oamenii decid daca anumite masuri se adopta sau nu, in acea localitate, county (regiune) sau stat. N-am auzit pe nimeni aici sa se planga ca au prea multe de votat.

    Ah, ca multi americani nu inteleg sistemul, asta nu inseamna ca sistemul e prost. Multi americani n-au iesit vreodata din statul in care s-au nascut, pentru ei Europa e o singura tara, iar numele vicepresedintelui US este nu prea clar.

    Asa ca urati, bai, astia, urati pe cine vreti, ca e cool. Dar vorbiti naibii in cunostinta de cauza, nu doar ca sa deschideti gura sau sa scrieti un comentariu, pentru trafic.

    Kross, sunt curios ce procent se va atinge maine ca participare. O corectura am pentru tine: referendumul este validata daca participa minim 50%+1 din cei inregistrati ca avand drept de vot, dar nu e nevoie ca toti dintre ei sa voteze DA. Daca e indeplinit criteriul de participare, atunci e valabil raspunsul pentru care au votat jumatate plus 1 din cei minim jumatate plus 1 de pe lista de vot. Sper ca e clar ce am spus.

    Comentariu de manoland — noiembrie 24, 2007 @ 8:27 pm | Răspunde

  29. E vorba de sistemul uninominal absolut, ala e in tari dictatoriale. Nu de sistemul uninominal general vorbeam.

    Eu il simpatizam pe Base, dar populismul lui ieftin ma cam lasa rece. Sunt vreo 3 ziare pro-Basescu in momentul asta.

    Sunt pro-masurile luate de Base desi omul nu ma mai impresioneaza.

    Initial se estima participarea la 55% dar surse din interior spuneau ca nu va depasi 40%…vom vedea 🙂

    Comentariu de krossfire — noiembrie 24, 2007 @ 8:31 pm | Răspunde

  30. Ma, omul e om. Mai mult, e politician, isi vede si interesul lui. Ceea ce eu vad insa e faptul ca incearca sa miste niste lucruri, considerate tabu pana acum. Ca exagereaza uneori, ca nu corespunde modelului politic britanic (ca de ala american, ce cauta sex cu politai prin weceuri de aeroport sau cu voluntari minori nu mai vorbesc), ca face greseli, nici mie nu imi place de fiecare data. Dar nici „cuminte” si impaciuitor si orb ca Iliescu, sau doar gurist ca Emil nu mai vreau.

    In plus, nu pot sa nu remarc ca vorbesc cu multa obida despre el oameni diversi, dar care nu propun nimic in loc. Asa, sa darami e simplu, sa propui alternative viabile e mai greu.

    Si tu cazi in aceeasi capcana, vorbesti despre sistemul uninominal absolut si vii cu sperietoarea cu statele africane. De ce? Nu asta e sistemul propus de presedinte. Dar e usor, socant si aproape eficace sa folosim exagerari, ce produc frisoane. OTV-izarea discursurilor foloseste bine aceasta tehnica. „Fa-le sa le fie frica si te vor vota!” e o regula de aur in cartea lui Karl Rove. Dar si aici s-a cam fumat!

    Comentariu de manoland — noiembrie 24, 2007 @ 8:38 pm | Răspunde

  31. Faza e ca sunt destui oameni care voteaza ”DA” din spirit de fronda. Basescu e ste si va ramane un presedinte iubit 😉

    Comentariu de krossfire — noiembrie 24, 2007 @ 8:47 pm | Răspunde

  32. Da, dictaturi + Franţa 😀 . Să tot avem aşa o dictatură…. Şi eu am să votez da. Mie chiar îmi place de Băselu. Şi oricum vreau să emigrez 😀 .

    Comentariu de Constantin — noiembrie 24, 2007 @ 9:17 pm | Răspunde

  33. Este un articol nemaipomenit. Am inteles in sfarsit de ce se bat cele doua tabere atat de amarnic.

    S-ar putea crea o dictatura prin votul uninominal, e corect. Este posibil ca un partid sa obtina voturi de peste 67% la niste alegeri cu vot uninominal, iar liderul partidului sa treaca spre dictatura avand mai mult de 2/3 din Parlament.

    Dar mai trebuie reformate si institutiile si putin rescrisa si Constitutia, pentru ca mi se pare ilogic sa aleg in mod direct un om care nu face mare lucru (prin lege, Presedintele nu are atributii de executie), iar cel care intr-adevar executa comenzile in tara, Guvernul, sa fie propus de unul si votat de cativa.

    Comentariu de mihai — noiembrie 24, 2007 @ 10:01 pm | Răspunde

  34. Mihai : Merci. Nu ma gandeam la o dictatura efectiva, ci mai degraba la un control, cum bine ziceai si tu…

    Constantin : Si asa tot e bine.

    By the way, am votat…acum sunt chiar curios de rezultate. O sa urmaresc realitatea.net 🙂

    Comentariu de krossfire — noiembrie 25, 2007 @ 9:54 am | Răspunde

  35. Sau nu. 😉

    Comentariu de machiavellian — noiembrie 25, 2007 @ 10:55 am | Răspunde

  36. mda, mostly agree cu prezentarea alternativelor la evroparlamentare; nu am vazut pe nimeni care sa aiba un discurs coerent, probabil ca o sa votez cu pld pentru ca in general linia cu care se lauda ei corespunde cu convingerile mele de shentru mai spre dreapta (posibil sa nu, totusi, pana ajung la sexia de votare poate ma razgandesc si votez cu becali :P), si „da” la referendum; nu de alta, da sunt cativa oameni capabili pe care mi-ar placea sa-i vad alesi si care nu se vad din cauza maimutelor printre care au nimerit la partidele de origine.

    P.S. mi-e lene sa numar sa vaz cati o sa fim cu „da” 😀

    Comentariu de m0n5t3r — noiembrie 25, 2007 @ 12:12 pm | Răspunde

  37. Pana acum prezenta la vot este foarte mica…la ora 13.00 : 14,1% din alegatori la europarlamentare + 13.6% la referendum

    Comentariu de krossfire — noiembrie 25, 2007 @ 3:15 pm | Răspunde

  38. Slabut, foarte slabut. Dezamagitor….

    Comentariu de Constantin — noiembrie 25, 2007 @ 3:33 pm | Răspunde

  39. Daca estimarile sunt pe bune…as zicea chiar ”scarry”.

    Comentariu de krossfire — noiembrie 25, 2007 @ 3:34 pm | Răspunde

  40. as fi votat noua dreapta daca ar fi candidat.sunt satul de coeziune,consens ,normalitate,….noroi ,marlanie,frig si tara asta gri.de 17 ani ne ard boarfele din politica romaneasca si nu se mai termina.

    Comentariu de focsani — noiembrie 25, 2007 @ 3:50 pm | Răspunde

  41. am votat da la referendum,nu sunt cel ce crede ca …ori cu mine ,ori fara mine…

    Comentariu de focsani — noiembrie 25, 2007 @ 3:52 pm | Răspunde

  42. Hehe, nu ader la doctrina Noii Drepte sau la modul in care sustin ei dreapta, desi eu la randu-mi am o puternica orientare politica de dreapta (insa nu o inteleg in stilul asta). Faptul ca Noua Dreapta exista nu este cum opinau unii ”o aberatie” ci o simpla consecinta a democratiei. Atata timp cat exista asociatii gay, de protejare a minoritatilor , etc, era normal ca si cei care nu impartasesc genul asta de ”deschidere” sa aiba propriile organizatii, deci Noua Dreapta ar putea exista foarte bine ca partid. Bine, nu ar trece in PE in vecii vecilor pentru ca acolo nu prea exista extrema dreapta, dar ar putea avea cativa primari & so son.

    Ce m-a impresionat, sa zic asa, a fost cand am luat un interviu pentru o revista lui Tudor Ionescu, presedintele ND. La nivel de PR e tare tipul 😉

    Comentariu de krossfire — noiembrie 25, 2007 @ 4:03 pm | Răspunde

  43. bucurestenii au inregistrat cea mai mica prezenta la vot 🙂 . Era clar 😀

    Comentariu de Mahtan Elendil — noiembrie 25, 2007 @ 5:36 pm | Răspunde

  44. Krossfire, dar tu cu cine ai votat?
    Eu astazi in concluzie am fost degeaba la vot. Se pare ca nu se valideaza.

    Comentariu de Lieserl — noiembrie 25, 2007 @ 7:34 pm | Răspunde

  45. Mda…am votat DA + PNT =))

    Comentariu de krossfire — noiembrie 25, 2007 @ 7:57 pm | Răspunde

  46. Iti respectam votul secret 🙂 .

    Comentariu de Lieserl — noiembrie 25, 2007 @ 8:23 pm | Răspunde

  47. […] Social, Cultural, Politic — krossfire @ 9:58 am Previziunile mele sumbre cu privire la participarea la vot se pare ca erau varianta optimista a analistilor politici. Lipsa de informare si apatia datorata […]

    Pingback de Vise comuniste « Kro$$fire’s Blog — noiembrie 26, 2007 @ 9:58 am | Răspunde

  48. f interesanta aceasta analiza electorala. bravo. le dai clasa multor seminaristi de la mine de la facultate, care s-ar presupune ca sunt pe subiect.
    astept sa ne cunoastem la lansarea pe care o voi avea vineri ora 17 la BMB.
    toate bune!

    Comentariu de Miruna Vlada — noiembrie 27, 2007 @ 8:46 pm | Răspunde

  49. Am un testulet pe 17 dar poate trec pe la BMB, ca n-am mai fost de muulta vreme..

    Comentariu de krossfire — noiembrie 27, 2007 @ 9:01 pm | Răspunde

  50. Mai mult decât ironie

    Stau şi mă gândesc de fiecare dată când mă uit la TV şi văd la ştiri sau pe la cine ştie ce emisiuni oameni politici care spun lucruri frumos îmbrăcate, dar având în spate o groază de interese, oare, asta e ironie sau chiar îşi bat joc…

    Trackback de A.Faith Blog — decembrie 16, 2007 @ 8:31 pm | Răspunde

  51. […] -Ce votam..sau nu ? : unul dintre cele mai complet articol din presa online despre alegerile europarlamentare si referendum. Daca tot sunteti aici puteti consulta si Cocktail PDL. […]

    Pingback de Krossfire’s Blog » Best of Krossfire - 6th Edition — ianuarie 20, 2008 @ 9:28 pm | Răspunde


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns către Constantin Anulează răspunsul

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Blog la WordPress.com.